عبدالله احراری در گفتگو با خبرنگار مهر در مشهد با اشاره به سابقه دیرینه خراسان در طراحی و بافت فرش افزود: طراحی و نقاشی فرش در خراسان به ویژه از دهه 50 به بعد از نظر کیفی رشدی نداشته است و فرش خراسان به ویژه نقش و طرح آن منحرف شده است و نگاه بافندگان در برخی موارد نگاه تجاری شده و این خود به نظام طراحی و نقوش ایران ضربه وارد کرده است.
عضو اتاق فکر فرش ایران گفت: از نظر طرح و نقوش، استان خراسان آنقدر غنی است که هیچ نیازی به طرحها و نقوش سایر مناطق نیست، ولی متاسفانه عدهای نقوش سایر مناطق را به خراسان آورده اند که با این کار هم به فرش خراسان ضربه وارد شده و هم به آن منطقه ای که طرح و نقش مخصوص آن جا بوده است.
وی با بیان اینکه حداقل هشت سبک کاملا متفاوت در فرش این استان وجود دارد، افزود: فرش خراسان از لحاظ سبک به چند گروه عمده تقسیم میشود و فرش مشهد دارای دو طرح افشان و لچک و ترنج است.
احراری گفت: فرشبافی در خراسان به صورت عشایری رایج بوده است و تنوع عشایر و موقعیتها باعث شده است کلکسیونی از طرحها و نقوش مختلف فرش ایران بافته شود.
وی با بیان اینکه مواد اولیه فرش دستباف یا پشم است، گفت: استان خراسان علاوه بر این که تامین کننده مواد اولیه فرشهای این استان است، صادرکننده مواد اولیه سایر استانها چه در بخش پشم و چه در بخش پنبه و ابریشم نیز است.
احراری با اشاره به استفاده قالیبافان خراسانی از موادی مثل پوست گردو، پوست انار و غیره گفت: عمده طرحهایی که در استان بافته میشود، طرحهای اصیل خراسان است.
نظر شما